?Det är väl kanske inte okej att du ska bli lastbilschaufför? - Om att hjälpa elever att inte begränsas av sin klassbakgrund vid studie- och yrkesval
En av grundskolans uppgifter är att bidra till att elevens studie- och yrkesval inte
begränsas av den egna klassbakgrunden. Därmed läggs ett stort ansvar på skolan, och
indirekt ett ansvar på studie- och yrkesvägledarna. Utifrån detta är syftet med denna
studie att undersöka hur studie- och yrkesvägledare på grundskolan hjälper elever att
inte begränsas av sin klassbakgrund vid studie- och yrkesval, samt att analysera
huruvida detta arbetssätt utmanar eller reproducerar rådande klasstrukturer.
För att få svar på detta har vi genomfört kvalitativa intervjuer med sex studie- och
yrkesvägledare som arbetar på skolor som skiljer sig åt vad gäller elevernas föräldrars
utbildningsnivå. Analysen bygger Hodkinson och Sparkes careershipteoris begrepp
kapital, habitus, handlingshorisont och pragmatisk rationalitet.
Resultatet visar att studie- och yrkesvägledarna försöker arbeta med att öka elevernas
kunskap om sin kontext, öka deras mottaglighet för nya yrken, ge dem kunskap om
omvärlden samt ökat självförtroende och självkänsla. Studie- och yrkesvägledarna
arbetar alla med någon av dessa saker men de uttrycker att de hade velat arbeta med fler
delar om de hade haft mer resurser. Resultatet visar även att en del av dessa insatser
riskerar att leda till att rådande klasstrukturer reproduceras. Här har särskilt studie- och
yrkesvägledarna på skolor där elevernas föräldrar har låg utbildningsnivå en stor
utmaning i att kompensera eleverna för deras brist på kapital.