Det är mycket som är viktigt i förskolan, men dans är också
viktigt
en studie om förskollärares uppfattningar om dans
i förskolan
Vi har gjort denna studie för att få tag i förskollärares uppfattningar angående användandet av dans i förskolan och vilka skillnader och likheter det är i dessa, beroende på om förskollärarna har haft något samarbete med danspedagog eller inte. Vår bakgrund bygger till stor del på tidigare forskning om dans, dess historik och betydelse för utveckling och lärande. Vår studie har genomförts på fyra förskolor där sex förskollärare har deltagit genom intervjuer. I resultatet fann vi att samtliga förskollärare använder sig av dans i förskolan, även om det inte är medvetet. De var positiva till att använda sig mer av dans och då på ett mer medvetet sätt. Att dans inte används mer i verksamheten beror enligt förskollärarna på flera faktorer, men den största orsaken de påtalar är brist på inspiration och kunskap inom dansområdet. Att dans har betydelse för barns utveckling och lärande var alla förskollärare eniga om och flera av dem framhåller även de positiva aspekterna med att samarbeta med en danspedagog. Resultatet visar alltså att det finns en vilja hos förskollärarna att använda sig av dans och en önskan om fortbildning inom området dans.