Sök:

?Det är lite som att vara hemma?


Mina tankar inför valet av undersökning var att det finns ett stort intresse för organisation ochkön. Äldreomsorgen blev ett självklart val av arena för utförande av undersökning då det är enverksamhet med stor könsobalans. I takt med samhällets utveckling vad gällerjämställdhetstänkande, är det befogat anser jag att ställa sig frågan hur det kommer sig attäldreomsorgen utvecklas så långsamt på detta område. Därför är min fråga ?Hur skapas ochåterskapas könsobalansen på äldreboendet?? Syftet med arbetet är att ge en bild av hurkvinnor och äldreomsorgen tillsammans skapar och återskapar könsobalansen. Syftet ärnedbrutit i två frågeställningar:1) Hur kan man förklara könsobalansen på ett äldreboende?2) Spelar kvinnors erfarenheter roll i skapandet av könsobalansen på äldreboendet?Samtal med undersköterskor på ett äldreboende har lyft fram erfarenheter från såväl privatlivsom arbetsliv. En intervju med enhetschefen gav mig en beskrivning av boendet och enobservation av äldreboendet visade hur det dagliga arbetet kan se ut. Mitt material haranalyserats med hjälp av två teorier. Den ena teorin förklarar könsobalansen genom enutgångspunkt i organisationen medan den andra ser mer till individen.De kvinnliga undersköterskornas gemensamma erfarenheter kunde beskrivas genom den?kollektiv kulturen?(Lindgren, 1992). Resultatet från undersökningen visar bland annat attkvinnorna menar att alla är bra på olika saker och ser på så sätt arbetsdelningen somkomplementär. Detta är en del av könsmärkningsprocessen (Acker, 1990 ref i:Westberg1996). Fler män hade underlättat de tunga lyften och de hade tillfört rakhet till det ?tjafsiga?arbetsklimatet.Det finns en önskan om fler män i äldreomsorgen, men hur man verkligen arbetar konkretmed rekrytering av fler män är en fråga som uppkommit i samband med denna önskan.

Författare

Hanna Nilsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..