Sök:

Det Moderna Lyxvarumärket ? Varumärkesutvidgning & Relationsmarknadsföring


Lyxvarumärket står idag inför nya utmaningar, då tillgängligheten för den här typen av varumärken ökar, till följd av en ökad disponibel inkomst. För att tillfredställa en ökad efterfrågan väljer många företag att utvidga sitt lyxvarumärke. Det medför att företagen får ett bredare produktutbud som kan erbjudas till en allt större målgrupp. Då försäljningen av lyxvaror ökar bör varumärkets ägare bli expert på kundservice och relationsskapande. Att skapa relationer med kunden blir alltmer viktig då det blir allt svårare att knyta nya relationer. Syftet med uppsatsen är att studera hur lyxvarumärket påverkas vid en utvidgning och relationsmarknadsföringens betydelse då efterfrågan ökat för lyxvarumärke. Vi började med att söka befintlig information på området för en god teoretisk kunskap, som vi sedan använde till att tolka och förstå verkligheten. För att samla in empirisk data genomförde vi telefonintervjuer med tre företag inom lyxindustrin, Mercedes-Benz, Porsche och Gucci. Intervjuerna har analyserats och med hjälp av vår teoretiska referensram har vi dragit slutsatser om hur företagen arbetar med varumärkesutvidgning i en modern värld och vilken betydelse de anser att relationsmarknadsföring har. Vi har utifrån våra analyser kunnat se att det skiljer sig mellan de företag vi har undersökt, beroende på vilken funktion varumärket har. Mercedes-Benz visade sig vara ?en bil för alla?, Porsche ?en livsstil? och Gucci ?ett komplement till en livsstil?. Att företagen skiljde sig inbördes medförde även olika för- och nackdelar vid varumärkesutvidgningen av lyxvarumärket. Vi har konstaterat att relationer blir allt viktigare då ett lyxvarumärke utvidgas.

Författare

Cecilia Bondesson Helena Sundström

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.