Det Moderna Lyxvarumärket ? Varumärkesutvidgning & Relationsmarknadsföring
Lyxvarumärket står idag inför nya utmaningar, då tillgängligheten för den här typen av varumärken
ökar, till följd av en ökad disponibel inkomst. För att tillfredställa en ökad efterfrågan väljer många
företag att utvidga sitt lyxvarumärke. Det medför att företagen får ett bredare produktutbud som kan
erbjudas till en allt större målgrupp. Då försäljningen av lyxvaror ökar bör varumärkets ägare bli
expert på kundservice och relationsskapande. Att skapa relationer med kunden blir alltmer viktig då
det blir allt svårare att knyta nya relationer.
Syftet med uppsatsen är att studera hur lyxvarumärket påverkas vid en utvidgning och
relationsmarknadsföringens betydelse då efterfrågan ökat för lyxvarumärke. Vi började med att söka
befintlig information på området för en god teoretisk kunskap, som vi sedan använde till att tolka och
förstå verkligheten. För att samla in empirisk data genomförde vi telefonintervjuer med tre företag
inom lyxindustrin, Mercedes-Benz, Porsche och Gucci. Intervjuerna har analyserats och med hjälp av
vår teoretiska referensram har vi dragit slutsatser om hur företagen arbetar med varumärkesutvidgning
i en modern värld och vilken betydelse de anser att relationsmarknadsföring har.
Vi har utifrån våra analyser kunnat se att det skiljer sig mellan de företag vi har undersökt, beroende
på vilken funktion varumärket har. Mercedes-Benz visade sig vara ?en bil för alla?, Porsche ?en
livsstil? och Gucci ?ett komplement till en livsstil?. Att företagen skiljde sig inbördes medförde även
olika för- och nackdelar vid varumärkesutvidgningen av lyxvarumärket. Vi har konstaterat att
relationer blir allt viktigare då ett lyxvarumärke utvidgas.