Sök:

Den som spar han har


I bakgrunden presenteras ämnet hem- och konsumentkunskap och dess roll iskolundervisningen. Kort om ämnets historia samt utveckling fram till idag med fokus påsparandet, även hur staten bedrivit en konsumentuppfostran och varför det är nödvändigt förmänniskor att ha en sund ekonomi. Att ämnet sparande är aktuellt bekräftas ytterligare då Tvprogram utformas efter personers ekonomiska missöden, vilket ges exempel på i bakgrunden.Syftet är att se hur olika kursplaner i hem- och konsumentkunskap berör sparande och vadsom nämns i motsvarande läroböcker samt eventuella andra material. Syftet är också attundersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap väljer att utforma sin undervisning omsparande och varför de väljer sin strategi. För att besvara detta syfte användesdokumentanalys dessutom intervjuades fem lärare i hem- och konsumentkunskap.I resultatet presenteras innehållet i tre olika kursplaner i hem- och konsumentkunskap,motsvarande läroböckers innehåll samt annat läromedel om sparande. Här finns ävenintervjuerna av de fem lärarna samt en tabell över de material som de använder sig av i sinundervisning.Resultatet visade att det har skett en förändring i såväl kursplaner som läromedel kringsparande och numera informeras eleverna om faran i att låna och vikten i att spara. Även detvå statliga myndigheterna Kronofogden och Konsumentverket erbjuder skolmaterial som rörsparande. Det vanligaste materialet som används av de lärare som intervjuats är den lärobok ihem- och konsumentkunskap som eleverna på skolan har tillgång till, samt föreläsningar avläraren. Samtliga lärare anser att kunskap om sparande är något varje elev borde besitta för attklara sig i dagens konsumtionssamhälle.

Författare

Afrodite Kostopoulos Maria Källberg

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..