Sök:

Den otänkbara åtgärden.


BakgrundSamhällen genomgår alltid en förändring. Vårt samhälle har förändrats och den intressanta och nödvändiga frågan för skolan är att få kunskap om vad som har förändrats och vilka konsekvenserna är av dessa förändringar.Syfte Syftet med uppsatsen är att belysa och undersöka vilken effekt förändringarna i samhället, med utgångspunkt från postmodernism, inneburit för läraren i den svenska skolan.TeoriDet teoretiska perspektivet som valts är postmodernism /postmodernitet. Teoriperspektivethar sin utgångspunkt i teorier om postmodernism med speciell inriktning på postmodernism och skola, enligt den kanadensiske skolforskare Hargreaves (1998) teorier om det postmoderna samhället och läraren.MetodDen kvalitativa metoden har använts. Tre lärare har intervjuats i en halvstrukturerad intervjuform. Intervjuerna har sedan bearbetats och sammanställts.ResultatLärarna hade i merparten en ytterst svag uppfattning av begreppet postmodernism. Där det fanns en stabil uppfattning ansågs inte postmodernismen ha någon effekt på skolan.Resultatet visar att lärarnas bild av förändringarna i skolan i varierande grad överensstämde med den bild som framkommer via den kanadensiske skolforskaren Hargreaves (1998) teorier av det postmoderna samhället och skola. Resultatet visar att lärarna berördes av postmodernismen inom områden såsom (större krav på) flexibilitet, förändringar och (ökad) förändringstakt, lärarindividualism, och (olika form av) samarbetskulturer.

Författare

Frida Sävfält

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..