Sök:

Den lojala kunden

Syftet med den här undersökningen var att undersöka om så kallade lojalitetsprogram kan skapa lojala kunder. Lojalitetsprogrammet förser ICA med information om kundernas köpvanor, vilket kan användas i marknadsföringen. Samtidigt byggs en mur upp som hindrar kunderna från att byta leverantör, vilket i sin tur förhoppningsvis leder till ökad vinst för företaget.Vi valde en induktiv ansats där vi först intervjuade personal på ICA, sedan jämförde med relevant litteratur och slutligen följde upp med en enkätundersökning bland ICAs kunder. Resultatet av undersökningen visar att kunder med ICA-kort är klart mer lojala än icke-medlemmar, men det är oklart om detta beror på kundernas inställning från början. Klarlagt är dock att lojalitetsprogrammet gör lojala kunder mer lojala, varför det är rimligt att anta att liknande effekter även uppstår då kunder skaffar kortet från början. Vi anser inte att ICA bör sända matchade erbjudanden till enskilda kunder utan istället undersöka vilka förmåner de kunder som inte har medlemskort skulle uppskatta.

Författare

Thomas Tegenfalk Arvid Jansson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..