Sök:

Den fysiska lärandemiljön i förskolan

En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om förskolans fysiska lärandemiljö


 Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar om den fysiska lärandemiljön i förskolan. Samt hur förskollärare ser på sin egen roll i utformandet av förskolans fysiska lärandemiljöer. I studien användes den kvalitativa forskningsintervjun som metod. Sex stycken förskollärare på två olika förskolor intervjuades. Resultatet visade att förskollärarna uppfattade att den fysiska lärandemiljön i förskolan påverkar barns utveckling och lärande, antingen genom att främja eller hindra barns utveckling och lärande. Den egna rollen såg förskollärarna som viktig då det är de själva i egenskap av förskollärare som skapar möjligheter eller begränsningar för vad som blir möjligt för barnen i förskolans fysiska lärandemiljöer. Utifrån detta blev slutsatserna att den fysiska lärandemiljön i förskolan är av betydelse för barns utveckling och lärande, särskilt i relation till huruvida den fysiska lärandemiljön är tillgänglig eller inte och vilket material barnen har tillgång till.  

Författare

Rosaline Hälleberg Ann - Sofie Larsson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..