Den föränderliga undervisningen
Syftet med undersökningen är att ta reda på om religionslärares undervisning förändras
med åldern och yrkeserfarenhet. Vad är det som i så fall förändras och hur anser de att
det påverkar undervisningens kvalité? Vilka är påverkansfaktorerna och hur påverkar de
undervisningen? Undersökningen utgår främst från den hermeneutiska men även den
fenomenologiska teorin eftersom jag väljer att göra en kvalitativ intervjustudie med fem
religionslärare på gymnasienivå med olika långa yrkeserfarenheter. En jämförelse görs
mellan informanternas svar och tidigare forskning. Jag har en tolkande ansats och
kommer i min undersökning fram till att åldern inte har någon större betydelse för vad
man anser vara viktig religionskunskap. Världsreligionerna är viktiga men fokus flyttar
från religionshistoria och dogmer till att koppla livsfrågor och etiskt tänkande till något
som berör eleverna. De ska dessutom få möjlighet att reflektera och få förståelse för
andra i större utsträckning idag. Både informanter och den tidigare forskningen anser att
yrkeserfarenhet och rutin spelar roll för undervisningens kvalité. En rutinerad lärare är
må hända tryggare i sin roll och sin kunskap, har byggt upp undervisningsmaterial och
kan därmed lägga fokus på själva undervisningen. Men undervisningens kvalité kan
försämras om undervisningsmaterialet återanvänds utan någon form av revidering,
vilket oftast beror på tidsbrist. I undersökningen kommer det även fram att nyblivna
lärare ofta är entusiastiska men osäkra i sin lärarroll och rädda för att misslyckas, vilket
erfarna lärare i mindre utsträckning är.