Sök:

Den avreglerade elmarknaden

en studie om propositionens måluppfyllelse, sett ur ett konsumentperspektiv


Före 1996 var den svenska elmarknaden reglerad. För konsumenterna innebar regleringen att elenergin skulle upphandlas från eldistributören på bostadsorten. Elföretagen hade på detta sätt ensamrätt på ett visst område och konsumenterna hade ingen möjlighet att påverka elpriset. Den första januari 1996 avreglerades elmarknaden. Beslutet föregicks av en proposition från regeringen där målen med avregleringen presenterades. Enligt denna skulle konsumenterna bland annat få ökade valmöjligheter och prisbildningen skulle effektiviseras. Uppsatsens syfte var därför att undersöka huruvida målen i i propositionen uppfyllts. Detta genomfördes utifrån fyra stycken punkter där samtliga hade sin utgångspunkt från konsumenterna. En av dessa undersökte konsumenternas valmöjligheter på elmarknanden. En annan undersökte om prisbildningen på elmarknaden var effektiv. Resultatet visade, bland mycket annat, att informationen mellan konsumenter och elföretag var bristfällig och att konsumenterna påverkats negativt i form av stora ökningar av elpriset. Denna ökning kunde inte förklaras av en ökad efterfråga på elenrgi utan istället av kraftiga skatteökningar på elenergi samt extrema väderförhållanden. Sammantaget för dessa två punkter kan därför sägas att valmöjligheterna för elkonsumenterna är begränsad och att informationen från elföretagen till konsumenterna är bristfällig. Vidare visade det sig att prisbildningen på elenergi är effektiv, trots att elpriset inte överensstämmde med en ökad efterfråga.

Författare

Jessica Ahlström

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..