Sök:

Den ?Hälsosamma? Marknadsföringen

En verktygslåda för gymbranschen


Idag finns det mer eller mindre en oro för människors folkhälsa. En del i problematiken är att fetma har ökat markant den senaste tiden. Det är en anledning till att intresset har ökat för långsiktiga lösningar som leder till en hälsosam livsstil och blivit en hälsotrend. En effekt av hälsotrenden är att konkurrensen har hårdnat för aktörerna i gymbranschen eftersom fler konkurrenter har dykt upp på marknaden.För gymföretag i en mindre stad blir situationen svår att tackla eftersom de har ett mindre kundunderlag. Av den anledningen fokuserar den här studien på hur gymbranschen i Skövde (som är en mindre stad) kan använda sig av marknadsföringsstrategier. Studien syftar till att hitta lösningar till hur gymföretagen kan utforma sina marknadsföringsstrategier för att locka nya kunder, men utan att försumma de befintliga kunderna.Genom utförandet av en litteraturstudie tillsammans med intervjuer för expertåsikt och branscherfarenheter har vi undersökt hur marknadsföringsstrategierna används och kan användas i mindre städer, som Skövde. De marknadsföringsstrategier som har undersökts används för att genomföra en del i en marknadsplan, som ingår som en del i en affärsplan. Strategier och teorier som har studerats är marknadsföringsmixen, segmentering, målgrupper, beteendefaktorer, SWOT-analys, prisstrategi, varumärkesbyggande, teorin om den personliga kontakten samt offensiv- och defensiv strategi.Studien har resulterat i en verktygslåda som innehåller marknadsföringsstrategier vilka är anpassade för tjänsteföretag i en mindre stad, eftersom ett behov finns för ökad medvetenhet och kunskap om arbetet med marknadsföringsstrategier. Om företaget använder sig av verktygslådan kan de utöva en ?hälsosammare? marknadsföring.

Författare

Shida Sanaee Nina Trygg

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..