Demokratin i läroböcker
En analys av vilka typer av demokrati som framställs i samhällskunskapsläroböcker för årskurs 7-9
Syftet med uppsatsen är att undersöka och ta reda på vilka typer av demokrati framställs i avsnitten om demokrati i ett urval läroböcker i samhällskunskap avsedda för årskurs 7-9. De teorier, som är centrala i uppsatsen, är teorier kring demokratimodeller. I uppsatsen är det främst tre demokratimodeller som är centrala: valdemokrati, deltagardemokrati och samtals-demokrati. Det är dessa tre modeller, som vår analys bygger på. I analysen presenterar vi citat från läroböckerna följda av en förklaring av vilka/vilken modell som framkommer i citatet. Totalt har vi analyserat avsnitt ur fyra böcker. Resultatet vi kommer fram till är att val-demokrati, deltagardemokrati och samtalsdemokrati finns med i alla de analyserade böckerna men att fokus ligger på olika demokratimodeller i olika böcker. I två av böckerna ligger fokus på deltagardemokrati, i en av böckerna ligger fokus på valdemokrati och i en av böckerna ligger fokus på både valdemokrati och deltagardemokrati. Alla fyra böcker utgår dock från valdemokrati som någon form av grund för att förklara demokrati.