Sök:

Delaktighet i vården

Patienters och sjuksköterskors upplevelser


Hur patienter och sjuksköterskor upplever delaktighet i vården är en viktig aspekt för att kunna vidareutveckla och främja patientens delaktighet i vården. Syftet med studien var att undersöka upplevelser av patientens delaktighet ur ett patient- och sjuksköterskeperspektiv. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie och grundar sig på 14 vetenskapliga artiklar. Resultaten visade att patienters upplevelser av patientdelaktighet innefattade att bli sedd och respekterad som en egen individ. Ett inbjudande klimat där sjuksköterskan var lyhörd och där relationen mellan parterna var jämlik upplevdes viktigt. Sjuksköterskor upplevde att det var viktigt med ett empatiskt förhållningssätt där etablerandet av en fungerande relation var grundläggande. Detta innebar ett respektfullt bemötande där patienter uppmuntrades och värdesattes. En bra kommunikation och ett givande och tagande mellan båda parter samt individanpassad och tillräcklig information var viktigt. Både patienter och sjuksköterskor upplevde att det fanns hinder för delaktighet vilka bland annat var tidsbrist, brist på kontinuitet och begränsade val. Det är viktigt att lyfta patientens delaktighet i sjuksköterskeutbildningen. I vårdverksamheten kan daglig reflektion vara ett sätt för sjuksköterskor att bibehålla medvetenhet om vikten av patientens delaktighet. Det vore önskvärt med vidare forskning som förklarar varför det finns brister i patientens delaktighet och vinsterna med patientens delaktighet.

Författare

Cristina Grimslätt Emma Gustafsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..