Sök:

Delaktighet i budgetprocessen inom offentlig sektor

en fallstudie inom Luleå kommun


I den offentliga verksamheten utgör budget främst ett medel för att fördela ekonomiska resurser i verksamheten. På senare tid har de offentliga organisationerna försökt att avbilda budgeten från den privata sektorn om hur budget bör användas effektivare i verksamheten. Traditionellt sett har budget enbart varit ekonomisk information. En modern budget sätter mer fokus på det mänskliga beteendet och deltagandet från budgetuppställandet till budgetuppföljningen. Det har skett en utveckling inom den offentliga sektorn där man har upptäckt vikten av hur viktigt det är med inre effektivitet inom verksamheten för att också lyckas med att få en god yttre effektivitet. Informationsutbyte mellan underordnade och överordnade är särskilt viktigt under budgetprocessen och kan bidra med många möjliga fördelar för både individen och organisationen. Syftet med denna uppsats var att få en inblick i hur budgetprocessen ser ut inom en kommunal förvaltning. Vi ville även skapa en djupare förståelse om hur enhetschefer och verksamhetschefer påverkas av delaktighet i budgetprocessen. För att kunna besvara syftet utfördes en fallstudie inom Luleå kommun. Det empiriska materialet samlades in genom personliga intervjuer med en verksamhetschef, en enhetschef och två ekonomer på Luleå kommun. Slutsatser som kunde dras från studien är att förvaltningen har behovet i fokus vid resursfördelningen. Delaktighet i budgetprocessen är något som förvaltningen strävar efter och något som de uppnår. Gemensamt för aktörerna är att delaktighet i budgetprocessen är något positivt och en hög delaktighet i budgetprocessen bidrar till en ökad motivation, arbetstillfredsställelse samt ett högre organisatoriskt engagemang.

Författare

Emil Anttila Ljubisa Vasic

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..