Sök:

Delad lojalitet

inom detaljhandeln


Syftet med vår uppsats är att utvärdera hur enskilda butiksägare, som ingår i en större kedja, ser på fördelar samt nackdelar att ingå i en större koncern. Syftet är också att utröna hur butiksägarna definierar en lojal kund samt hur de arbetar för att strategiskt skapa kundlojalitet. Vår studie grundar sig på intervjuer med två enskilda butiksägare som ingår i samma koncern. I studien framgick det att butiksägarna genom användandet av kundkort erhåller kundlojalitet som ett bra verktyg för att kunna förbättra och stärka den totala ekonomin i företaget. Det krävs dock att man inser betydelsen av att engagera sig för att skapa en bättre balans mellan kundernas attityd och kundernas beteende. Vår uppsats visade att fokus ligger för mycket på endast kundernas beteende. Vidare bör man hitta relevanta mått som är lätta att använda sig av för att kunna mäta kundernas lojalitet och detta initiativ skulle troligtvis stärka både den enskilda butikens samt hela kedjans intresse för att öka kundlojaliteten.

Författare

Leif Näslund Jan Rönnlund

Lärosäte och institution

Luleå/LTU Skellefteå

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..