Sök:

?De vet inte själva hur gamla de är? En kvalitativ studie av åldersbedömningar av ensamkommande barn från Somalia.

Denna uppsats syftar till att beskriva och undersöka de åldersbedömningarMigrationsverket gör av ensamkommande barn från Somalia, som till följd avkriget i sitt hemland saknar ID-handlingar. Vårt fokus var myndigheternasifrågasättande av barnens uppgivna ålder, samt användningen av medicinskaåldersbedömningar där barnet misstänks för att egentligen vara vuxet. Vi hargenomfört kvalitativa intervjuer med handläggare från en asylprövningsenhet förbarn, samt ensamkommande barn som genomgått en medicinsk åldersbedömningalternativt redan fått sin ålder ofrivilligt justerad av Migrationsverket. Vi har efteren tematisk analys presenterat materialet relaterat till teorier omsocialkonstruktivism, institutionell diskriminering och rasism. Resultatet avundersökningen blev dels en beskrivning av hur den sociala konstruktionen avålder skiljer sig mellan ensamkommande barn och handläggare och atttolkningsföreträdet gällande ålder ges till Migrationsverket. Vi har försökt visahur detta leder till ett misstänkliggörande av barnens uppgifter där handläggarnaanvänder olika strategier för att misstro barnens uppgifter om sin ålder. Vi belysteockså från både de ensamkommande barnens och handläggarna perspektiv hurhandläggarnas maktposition att besluta om barnens ålder, mot deras vilja, kan ledatill vissa stereotypa föreställningar vilket kan ses som utryck för en institutionellrasism.

Författare

Johan Embréus Farhan Hassan

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..