Sök:

De synliga valen i teaterns repetitionsprocess.


Detta arbete handlar om de synliga valen som go?rs under repetitionsarbetet med en pja?s. Med synliga val menar jag de val som publiken kommer se, t.ex. hur ska?despelare ro?r sig och hur det ser ut pa? scenen.Fo?r att samla in material har jag gjort tre observationer av en amato?rteatergrupp o?ver en tid av tre veckor. Under observationerna har jag filmat en timme vid varje tillfa?lle. Fra?n detta filmmaterial har jag transkriberat diskussionerna som skett mellan regisso?ren och ska?despelarna och/eller mellan ska?despelarna. Dessutom har jag gjort mindre intervjuer med gruppen om val som skett fo?re och efter mina observationer.I dessa diskussioner har jag analyserat och kategoriserat de synliga val som go?rs. Kategorierna har jag grundat pa? Tadeusz Kowzans (1982) teatersemiotikschema, framfo?r allt vad han har kategoriserat som visuella tecken. Jag har sja?lv kommit fram till fyra olika kategorier av synliga val, och i min analys ger jag exempel pa? dessa fra?n mina transkriberingar.Det jag kommer fram till a?r att de synliga valen som go?rs a?r viktiga fo?r fo?resta?llningens helhet, men att fokusera pa? de synliga delarna kan go?ra att man missar en stor del av vad som ha?nder pa? scen. Dessutom, menar jag, missar teatersemiotiken en viktig del inom teatern, na?mligen den ka?nsloma?ssiga.

Författare

Björn Carenvall

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Musikhögskolan

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..