Sök:

De fyra stegen till stolthet

En kvalitativ studie om hur Boden och Mariestad, genom upplevelseproduktion, kan uppnå stoltare invånare


Idag råder det stor konkurrens mellan kommuner, regioner och länder gällande människors uppmärksamhet och val av både bostadsort och resemål. För att en destination ska verka attraktiv för en potentiell besökare är det viktigt att destinationen har en bra image. Om de som bor på orten, det vill säga de med bäst kunskap om orten, inte trivs eller talar illa om orten påverkar det destinationens image negativt. För om de som har bäst kunskap om destinationen inte trivs eller talar gott om orten, vem ska då lockas till att besöka den? Med det som bakgrund ville vi undersöka hur invånarna i våra hemorter, Boden och Mariestad, uppfattar sin hemort, vad sprider de för bild om orten utåt och hur kan orterna arbeta för att förbättra detta?Syftet med föreliggande uppsats är att utveckla strategier för Boden och Mariestad om hur de kan ta hjälp av upplevelseproduktion för att uppnå stoltare invånare, som i sin tur talar gott om sin hemort i möte med utomstående. Genom kvalitativa intervjuer med praktiker på orterna och med en mindre grupp invånare från båda orterna har vi undersökt hur de upplever sin hemort. Intervjuer med praktiker har gjorts för att undersöka om de aktivt arbetar med att uppnå stoltare invånare. För att bidra med framgångsrika lösningar till våra strategier har vi utgått från hur en framgångsrik destination på området, Piteå, arbetar med det.I Boden har de uppmärksammat problemet med en negativ image och arbetar nu aktivt med en stolthetskampanj som är uppdelad i olika projekt. Vad gäller Mariestad arbetar de inte särskilt aktivt för att uppnå stoltare invånare och därför syftar strategin till Mariestad till att de till exempel behöver lära sig att skryta mer i Mariestad. Detta för att invånarna ska bli stoltare över att bo i Mariestad. Båda destinationerna anser vi behöver arbeta vidare med vad deras invånare sprider för bild utåt om sin hemort.

Författare

Julia Nordström Hanna Landström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..