Sök:

Datorspel i gymnasieskolans svenskämne

"Ett intressant medium" eller "lek"?


Syftet med denna studie är att ge en bild av hur lärare i svenska på gymnasiet ser på datorspel som texter inom ämnet svenska. Inledningsvis har en enkätundersökning genomförts bland svensklärare på gymnasiet i Luleå och Bodens kommuner, därefter har kvalitativa intervjuer med tre lärare genomförts med enkätsvaren som grund för ett strategiskt urval. Resultaten visar att de studerade lärarna generellt sett har låg kunskapsnivå och få erfarenheter av datorspelande. De vittnar dock om att spelandet är vanligt hos deras elever. Flera respondenter har aldrig kommit på tanken att nyttja datorspel som text och hänvisar detta till brist på engagemang och kunskap om spelen. Respondenterna anför att man kan nyttja spelen antingen som en väg till en personlig relation med elever som har spel som hobby eller som ett sätt att låta svenskämnets litterära repertoar närma sig elevernas. De ser i allmänhet inte datorspel som ett medium för berättande och uppfattar spelen som att de står i ett konkurrensförhållande med litteraturen och inte som ett komplement. Lärarna uppfattar också att styrdokumenten varken uppmuntrar till eller hindrar användande av datorspel i svenskämnet.

Författare

Lina Sundström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..