Sök:

Datoranvändning hos elever i grundskolans år 8

En jämförelse mellan musikklass- och IKT-klasselever


Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vad skolungdomar använder datorn och In-ternet till. Författaren vill även ta reda på om det finns några skillnader i datoranvändning-en mellan en skolklass med inriktning mot informations- och kommunikationsteknik (IKT) och en skolklass utan IKT-profil.Tidigare forskning har visat att eleverna främst använder datorn i underhållningssyfte. De chattar, skickar e-post, använder olika communities (nätgemenskaper) och spelar spel. Ti-digare undersökningar har också visat att pojkar oftare har tillgång till egen dator än flick-or.I en undersökning, genomförd 2008 och baserad på en enkät i två åttondeklasser, en IKT-klass och en musikklass, har författaren funnit att datorn används på ett relativt likartat sätt i de båda grupperna när det gäller tiden utanför skolan. Här dominerar fortfarande under-hållningsaspekten och eleverna lägger ned mycket tid på chattande och spel. I skolan där-emot arbetar IKT-eleverna dagligen med datorn som hjälpmedel medan musikeleverna gör detta mer sporadiskt. IKT-eleverna följer en kursplan i IKT och har datorkunskap på sche-mat, vilket inte musikeleverna har. I undersökningen visade det sig att pojkar fortfarande har större tillgång till egen dator än vad flickor har. De flesta av de tillfrågade eleverna är positiva till datorns integrering i undervisningen. 

Författare

Annelie Hägglund

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för språk och litteratur, SOL

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..