Sök:

Dator/IT som pedagogisk resurs

en studie av andraspråkspedagogernas syfte med dator/IT användningen i sin undervisning


Syftet med detta arbete var att ta reda på om och hur dator/IT användes i andraspråksundervisning på gymnasienivå. Ambition var även att undersöka om lärarnas formella utbildningspoäng i ämnet svenska som andraspråk har någon inverkan på användandet. De mätmetoder vi använde var enkät och intervju av andraspråkspedagoger på gymnasienivå. Enkäten genomfördes vid nio gymnasieskolor och lärarintervjuerna vid tre gymnasieskolor, alla belägna i Norrbotten. Resultatet visade att en majoritet av de tillfrågade lärarna nyttjade dator/IT i sin undervisning främst till textbearbetning med stöd av ordbehandlingsprogram, informationssökning på Internet samt språkträning. Samtliga intervjuade pedagoger ansåg att dator/IT-kompetens är av betydelse för elevernas framtida yrkesliv. En tendens till samvariation mellan lärarnas utbildning och hur dator/IT används i undervisningen har också kunnat påvisas.

Författare

Katarina Gudmundsson Camilla Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Språk och kultur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..