Datainsamling av privatpersoners internetbeteende
En studie av medvetenheten hos privatpersoner
Internet surveillanceData collectionCookiesOBATargeted advertisingProfilingInternetövervakningDatainsamlingCookiesOBARiktad reklamProfilering
Internetövervakning har under senaste tiden blivit ett aktuellt ämne i media. Det rapporteras bland annat om att företag som samlar in information om privatpersoner. Datan som samlas in kan innehålla information om användares beteende på internet såsom besökta sidor, sökhistorik, aktivitet på sociala medier med mera. Men hur mycket av detta vet en vanlig användare om? Uppsatsens syfte är att undersöka hur medvetna privatpersoner är om internetövervakning som bedrivs av företag och den datainsamling som den bygger på. Vad vet egentligen användarna om vad som samlas in, i vilket syfte, samt hur det samlas in? En studie utfördes bestående av intervjuer och enkäter som undersökte hur pass kunniga och upplysta privatpersoner var inom ämnet. Det undersöks också om användare aktivt försöker motverka detta. Därefter diskuteras vad kunskapsnivån kan bero på och vad de gör för att motverka datainsamling. Detta kopplas och jämförs mot tidigare forskning inom området.