Där inga andra fåglar sjunger än de som sjunger bäst
förskollärares uppfattningar om sin musikalitet och musikens betydelse i skapandet av en pedagogisk miljö
Vår studie handlar om hur den pedagogiska miljön för arbete med musik på förskolan präglas av förskollärarnas syn på sin egen musikalitet och förklaringar av musikens betydelse för barns lärande. Syftet med vår studie är att belysa sambandet mellan utformningen av den pedagogiska miljön för barnens musikaliska utveckling och lärande på förskolan. Vi vill även belysa förskollärares förklaringar av musikens betydelse för lärandet, samt hur de definierar sin egen musikalitet. Vår studie bygger på kvalitativa intervjuer och observationer genomförda på fem icke musikprofilerade förskolor under olika tidsperioder. Efter genomförda studie har vi kommit fram till att utformning av den pedagogiska miljön är viktig för barns lärande och utveckling. Vår studie visar att det som bidrar till en lyckad musisk pedagogik är ett positiv förhållningssätt till musiken hos förskolläraren, medvetenhet om musikens betydelse för förskolebarns utveckling och lärande samt förskollärarens engagemang och intresse. Den pedagogiska miljön, som förskolläraren har makt att påverka, spelar inte mindre roll i barnens musikaliska utveckling.