Sök:

Danslärarens utmaning

En studie om gymnasieelevers varierande förkunskaper i ämnet Dansteknik.


Detta examensarbete är en studie om gymnasieelevers varierande förkunskaper i ämnet Dansteknik 1. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med danslärare som undervisar i detta ämne på estetiska gymnasiet och gymnasieelever som går inriktning dans och har Dansteknik på schemat. Studien innefattar även observationer som gjorts på danstekniklektioner under min verksamhets förlagda utbildning VFU. Litteraturen förtydligar betydelsen av att alla elever ska få möjlighet att utvecklas utifrån sina egna behov och förutsättningar. Det som lyfts fram är betydelsen av en bra dialog mellan lärare och elev samt ett varierat pedagogiskt arbetssätt. Resultatet visar på att lärarna ser stora fördelar med att ha elever med liknande förkunskaper i samma grupp men att de i klasser där förkunskaperna skiljer sig åt använder detta till något positivt. Min slutsats är att trots förkunskapsskillnader i klasserna anstränger sig lärarna för att möta varje elev på dennes nivå för att skapa ett arbetssätt för eleven så att eleven uppfyller kunskapskraven. Detta är danslärarens stora utmaning.

Författare

Anna Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..