Sök:

Dansens roll i skolan

En kvalitativ intervjuundersökning om hur sex danslärare ser på dansundervisning i grundskola respektive gymnasiet


Vår studies syfte är att beskriva och analysera hur danslärare respektive danspedagoger ser på sin dansundervisning samt dans som eget ämne och pedagogiskt verktyg i skolan. Vi vill undersöka hur dansen utformas i grundskolans tidigare årskurser och jämföra det med hur dansen utformas i gymnasieskolan. Vi vill också undersöka om tankar om dans skiljer sig från lärare och pedagoger verksamma inom grundskolan jämfört med lärare och pedagoger verksamma inom gymnasieskolan. I bakgrunden presenteras hur man idag använder dansen i den svenska grundskolan, vad begreppet dans i skola står för och de fem aspekterna som det bygger på. Vi presenterar även dans som eget ämne i gymnasieskolan. Undersökningen bygger på intervjuer med sex danslärare eller danspedagoger. En slutsats vi drar är att respondenterna i vår studie tycker att dans kan vara värdefullt som pedagogiskt verktyg men att dansundervisning för att främja dansens eget värde och försöka föra in dans som eget ämne i skolan är viktigare. I grundskolan har danslärarna större variationsmöjligheter än i gymnasieskolan där undervisningen är mer styrd av kursplaner och mål. Som en följd av det framkommer att dans som pedagogiskt verktyg är en metod som är mer använd för de yngre eleverna än de äldre. En annan slutsats vi kan dra är att samtliga av våra respondenter tycker att ett av de viktigaste syftena med dansundervisning är att den ska vara rolig. Vi kan se att de mål som lärarna för yngre åldrar lägger fram liknar varandra på flera sätt. De danslärare/danspedagoger som arbetar på gymnasiet vill gärna använda dansen som pedagogiskt verktyg men de har sällan eller aldrig utrymme för det. Vi drar också slutsatsen att danslärarna gärna vill att eleverna ska möta dansen som konstform och därför är de inte så pigga på att lämna ifrån sig tid från egna danslektioner för att utforska andra områden med hjälp av dans. Slutsatsen vi drar här är att dans för dansens egen skull uppfattas som det viktigaste för våra respondenter.

Författare

Josefine Carlsson Sara Kulneff

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..