Sök:

Da´ktylos skopi´a

Arbetet är en studie för att försöka klargöra hurvida man kan säkra fingeravtryck med hjälp av enkla beprövade metoder samt nya och icke beprövade metoder. Dessa metoder är Kolpulvermetoden, Järnpulvermetoden samt den mindre prövade metoden med flytande kolpulver på porösa material såsom kartong och papper. För att kunna ge en förklaring till hur fingeravtryck säkras och lagras är det viktigt att gå in på bakgrunden till de biologiska faktorerna. De historiska faktorerna för hur fingeravtryck uppmärksammades under mitten av 1800-talet som en unik identifieringsmetod och hur man idag säkrar fingeravtryck och identifierar med hjälp av dessa. Bilder förekommande i arbetet, påvisar huvudsatserna, om hurvida ett fingeravtryck är oföränderligt och är ej likt något annat fingeravtryck. Tester som har utförts för att se hur fingeravtryck säkrats har kartlagts i arbetet i speciella tabeller. Dessa bör granskas med de kort som bifogas som bilaga då det annars kan vara svårt att tolka avtryckens kvalité. En sakkunnig (Thomas hoff, SKL) har inspekterat dessa och gett en preliminärbedömning om fingeravtrycken hade kunnat användas vid eventuell spårning i ett skarpt fall. Resultaten har redovisats i tabeller under ?resultat? och de har benämnts med siffor och inte hurvida de blev godkända eller ej. Avslutningsvis har en diskussion förts om hurvida arbetet fallit ut på önskad väg. Vilka mål som har uppnåtts, respektive vilka mål som inte har uppnåtts. Vad som kan ha påverkat utöver de faktorer som tillsattes under avtrycksprocessen, samt om metoderna hade kunnat göras på ett annorlunda sätt eller med andra förutsättningar. Huvudsakligen var intresset att förutsättningarna skulle vara så likt verkligheten som möjligt, därav de speciella testmetoderna.

Författare

Cesar Saliba Klas Redenfors

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Enheten för polisutbildning

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..