Dagligvaruhandel via Internet
en studie av två
livsmedelsbutiker
Internet har skapat ett nytt sätt att göra affärer genom att frambringa en helt ny marknad och omgivning för företagen. Många företag i olika branscher har idag kompletterat sin ordinarie försäljning med försäljning via Internet. En av dessa branscher är dagligvarubranschen som vi har valt att undersöka. Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka hur butiker som säljer livsmedel via Internet har löst det nya försäljningssättet gällande de nya arbetsuppgifter som tillkommer. Vidare har vi undersökt butikernas syfte med att börja sälja livsmedel via Internet, samt vad de ser för fördelar. För att få svar på våra frågor genomförde vi en fallstudie av två företag, ICA-Moröhallen i Skellefteå och Netxtra i Stockholm. Det framkom att syftet med att införa denna försäljningsform var att hitta ett nytt sätt att nå sina kunder samt att skaffa sig nya. Fördelarna butikerna såg var att de fick mer kunskap om sina kunder vilket underlättade kommunikationen. De nya arbetsuppgifterna som tillkom var att de beställda varorna måste plockas samman och transporteras till kunderna.