Sök:

DU VILL INTE ATT JAG SKA VARA MED

Om deltagarvillkor och genusdiskurs i en kollektiv designprocess.


I det ha?r examensarbetet underso?ktes hur biblioteksbeso?kare kan delta i en kollektiv designprocess. Under tre dagar genomfo?rdes ett designpedagogiskt projekt pa? Dieselverkstadens bibliotek i Sickla, Stockholm. Da?r erbjo?ds beso?karna att delta i formgivningen av en bordsduk. Med en sorts textiltejp fick de pa? duken uttrycka sig om temat demokrati.Fra?gesta?llningarna som underso?kningen utgick fra?n var:Pa? vilka sa?tt sker deltagandet i en kollektiv designprocess med handarbete och demokrati i fokus? Hur framtra?der genusdiskurser i ett sa?dant projekt?Underso?kningen har genomfo?rts med ambition om att o?ka fo?rsta?elsen fo?r deltagares villkor i pedagogisk verksamhet. Det kan i sin tur bidra till en sto?rre fo?rsta?else fo?r inkluderande och exkluderande undervisning i skolan.Det designpedagogiska projektet har genomfo?rts med metoder inspirerade av etnografi, participatory design samt craftivism. Empirin har analyserats utifra?n ett socialkonstruktionistiskt perspektiv da?r en diskursanalys har gjorts fo?r att urskilja genusdiskurser. Det fo?r att fo?rso?ka synligo?ra de villkor som deltagandet skedde pa?.Resultatet visade att barn visade mest bena?genhet till att delta. Sma? barn hade dock sva?rt fo?r att fo?rsta? projektets syfte vilket gjorde det sva?rt fo?r dem att genomfo?ra uppgiften. Att inkludera vuxna var mer problematiskt. De som hade barn med sig deltog dock i sto?rre utstra?ckning da?r barnet kan ha legitimerat det egna deltagandet. Av dessa fo?ra?ldrar deltog ett antal ma?n men fo?rutom de sa? deltog varken ma?n eller pojkar. Kvinnor deltog i sto?rre utstra?ckning, a?ven de som ej hade barn med sig.De personer som avstod valde olika strategier fo?r att motivera detta. Ha?ri kunde genusdiskurser urskiljas. Kvinnor var ofta bena?gna att fo?rklara sitt val med personliga brister ga?llande till exempel hantverksfa?rdigheter. Ma?nnen gav inte samma typ av personliga motiv och avbo?jde ofta pa? ett rakt sa?tt.Underso?kningen kommuniceras ba?de genom en gestaltning och genom en uppsats. Gestaltningen visar duken som biblioteksbeso?karna formgav och kommunicerar de hinder som uppstod fo?r beso?karnas deltagande. 

Författare

Magnus Öhrström

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..