Sök:

DREAM

Driving Reliability and Error Analysis Method


Den här uppsatsen handlar om trafiksäkerhet och, mer specifikt, den mänskliga faktorns inverkan vid olyckor och incidenter. Arbetet är skrivet inom FICA- projeketet, vars målsättning är att förstå förarbeteende för att kunna utveckla aktiv säkerhetsteknologi för fordon. I första delen (kapitel 2?6) presenteras ett teoretiskt ramverk för att förstå förarbeteende i olika kontexter. I andra delen (kapitel 7?8) redovisas en metod för att analysera olycks- och incidentförlopp, kallad DREAM ? Driving Reliability and Error Analysis Method. Metoden demonstreras med en walkthrough av en exempelolycka. Uppsatsen avrundas sedan med en diskussion av hur man utifrån analyser med hjälp av DREAM kan utforma olika tekniker för aktiv säkerhet.

Författare

Mikael Ljung

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..