Sök:

DLS Läsförståelsetest

 - ett bra redskap för att upptäcka elever med läsförståelsesvårigheter?

Syftet med den här studien är att undersöka om DLS Läsförståelsetest är ett bra redskap för att upptäcka elever i behov av särskilt stöd när det gäller läsförståelse. Detta undersöks genom att sambandet mellan DLS Läsförståelsetest och det nationella provets läsförståelsedel studeras. Studien görs på 59 elever i år 9. Studiens resultat visar på ett visst samband mellan testen men många elever med lågt resultat på DLS Läsförståelsetest klarar ändå det nationella provets läsförståelsedel. Elever med högt resultat på DLS Läsförståelse får i studien även högt resultat på det nationella provet. Utifrån dessa resultat diskuteras om DLS Läsförståelsetest är ett bra redskap för att upptäcka elever med läsförståelsesvårigheter och författarna anser att testet går att använda till detta men med viss försiktighet. Det är viktigt att lärare som använder DLS Läsförståelsetest är väl insatta i testet.

Författare

Gunilla Sigurdh Fredrik Nordqvist

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..