Coporate Social Responsibility - konkurrensfördel på arbetsmarknaden?
FöretagsekonomiBusiness administration - organizationCoporate social responsibilityCsrKonkurrensfördelArbetssökandeArbetsmarknad
Genom att studera vad arbetssökande prioriterar vid val av arbetsgivare vill vi
undersöka om CSR kan ses som en konkurrensfördel på arbetsmarknaden.
Vi har arbetat med kvantitativ undersökningsmetod. Webbenkäter har skickats ut
till studenter på Blekinge Tekniska Högskola som examineras inom ett år.
Enkäterna har utformats efter de teorier som är relevanta för vår studie.
Enkäternas påståenden är CSR relaterade. Undersökningen och sammanställningen
av enkäten gjordes i e- val.
Vår undersökning visar att CSR kan ses som en konkurrensfördel på
arbetsmarknaden. Generellt prioriterade majoriteten av respondenterna de
individuella påståendena framför de kollektiva. Den gjorda undersökningen visar
klart att människan är en varelse som söker efter ickemateriella egenskaper hos
en arbetsgivare. Företagens interna CSR arbete, som att kunna utvecklas på sin
arbetsplats och ha stimulerande arbetssysslor, är det som lockar studenterna
mest enligt vår undersökning. En arbetssökande ställer mer egennyttiga krav och
tänker först och främst på att tillfredställa sina individuella behov.