Sök:

Concept Cartoons och Jorden som en planet i rymden

kan
seriefigurer skapa kvalitativa elevdiskussioner?


Syftet med vårt examensarbete var att ta reda på om användning av Concept Cartoons, som hjälpmedel vid naturvetenskaplig undervisning, kan skapa elevdiskussioner som har sådana kvaliteter att det gynnar naturvetenskaplig begreppsbildning. Till grund för arbetet ligger Lpo 94, kursplaner och tidigare forskning. Undersökningen genomfördes i en skola i Östra Norrbotten och undersökningsgruppen bestod av 12 elever i år 5. Undersökningsunderlaget samlades in genom bandinspelningar av gruppdiskussioner, enskilda elevintervjuer samt observationer. Resultatet visade att enbart Concept Cartoons som hjälpmedel inte är tillräckligt för att skapa kvalitativa diskussioner. Vår slutsats är dock att Concept Cartoons väl kan användas som konstruktivistiskt hjälpmedel vid gruppdiskussioner om eleverna är vana vid arbetssättet och får tillräcklig undervisning samt träning i att diskutera.

Författare

Jaana Ohtonen Maritta Pihlajamaa

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..