Sök:

Clas Ohlsons etablering i Norge

En fallstudie ur ett situationsanpassningsperpektiv

?When in Rome, do as Romans do?. Detta ordspråk myntades 387 e. Kr av St. Ambrose när han uttryckte ?när jag är i Rom fastar jag på lördagar; när jag är i Milano, gör jag inte det?. Efter hand kom det att innebära, ta seden dit du kommer. Detta gamla talesätt kan även tillämpas när inhemska företag utvidgar deras verksamhet utanför de nationella gränserna, där den naturliga strategin enligt St. Ambrose skulle vara en anpassning till de nya förhållandena som uppstår på en ny marknad. Anpassning kan dock komma i konflikt med de visioner, mål och strategier som företagen upprättat på hemmamarknaden. En alternativ situationanpassningsstrategi är standardisering. Syftet med denna studie är att analysera hur företag agerar vid etablering på en ny marknad. Vidare avser studien att undersöka hur och om företag tenderar att anpassa sina visioner, mål och strategier vid etablering utomlands. För att uppnå detta syfte har författaren genomfört en kvalitativ fallstudie med Clas Ohlson AB i fokus. Situationsanpassningsteorier och strategier var utgångspunkten i denna studie, vilket karaktäriserar ett deduktivt tillvägagångssätt. Intervjuer med Clas Ohlsons VD för dotterbolaget i Norge samt etableringschefen vid huvudkontoret i Insjön har genomförts för att insamla relevant information i avsikt att besvara studiens syfte. En övergripande slutsats författaren kom fram till var att en situationsanpassning inte var nödvändig i Clas Ohlsons fall. Det kan ifrågasättas huruvida Clas Ohlson endast har turen med sig eller om deras expansion i hög grad varit välplanerad. Många faktorer indikerar att det senare alternativet är det riktiga.

Författare

Kayan Yau

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..