Cirkusäventyret En projektredogörelse om att skapa ett undervisningsmaterial
Vår projektredogörelse handlar om utarbetandet av ett material för läs- och skrivinlärning.
Vi har ställt oss frågan; Hur skapar man ett undervisningsmaterial för läs och skrivinlärning
som med hjälp av det vidgade textbegreppet kan fånga eleverna och fasthålla
intresset/motivationen att lära? Vi kom snabbt fram till att materialet, om det ska ha dessa
kvalitéer måste utgå från elever. Vi har därför pratat med en grupp om tio elever för att få veta
mer om deras fritidsintressen. Dessa har vi sedan vävt in i vårt material som vi döpt till
Cirkusäventyret. Materialet består av tre övergripande rubriker som är drama, musik och bild,
dessa resulterade sedan i ett väggalfabet, bok med tillhörande dramakort, sång och
sandpapperbokstäver. För att legitimera att ett vidgat textbegrepp kan behövas i läs- och
skrivinlärning har vi använt oss av litteratur som särskilt går in på de nämnda
uttrycksformerna. Begreppen mediering/redskap har utgjort vår teoretiska bas under arbetets
gång. De teorier vi anknyter till menar att redskap kan vara till god hjälp i en
undervisningssituation för att närma sig den djupare förståelse som vi eftersträvat med vårt
material Cirkusäventyret .
För att se och läsa delar av materialet gå till: http://homeweb.mah.se/~ll040638/