Sök:

Chefers förmåga att hantera emotioner i samband med en gisslantagning


Syftet med studien var att bidra till en djupare förståelse för de mest centrala aspekterna av emotionshanteringen i gisslandramat och hur cheferna hanterade sina egna och andras emotioner under denna händelse. Det empiriska materialet byggde på fjorton intervjuer med chefer i olika befattningar och med skiljda organisationstillhörigheter inom olika krishanteringsorganisationer. Krishanteringsorganisationer är avsedda att hantera kriser som uppstår i samhället. Intervjuerna analyserades enligt en grundad teoriansats. Resultatet visade att när aktörer inom en krishanteringsorganisation möter en antagonistisk stressor (orsakad av människan) har två typer av emotionella normer betydelse. Dessa två normer kallades för ?emotionellt styrande system?. De är i normala fall latent inbyggda i det dagliga arbetet i verksamheterna men i denna akuta händelse kunde de observeras genom att rama in aktörernas emotionshantering. Den första normen kunde förklaras som ?fokus på uppgiften och låt inte emotioner störa?. Den andra normen sattes igång ungefär samtidigt och förklarades som ?tillhandahåll arbetsgruppen fysisk och psykisk trygghet?. Det emotionellt styrande systemet har en lång historia i organisationskulturen och förs vidare genom sociala processer. Resultatet kan antas vara kännetecknande utifrån yrkesgrupper som hanterar påfrestande arbetsuppgifter. Det skulle därför vara intressant att redovisa studien i utbildningssammanhang för de organisationer som hanterar kriser i samhället.

Författare

Malin Elfgren Boström

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..