Chefers arbetstillfredsställelse i äldreomsorgen
SamhällsvetenskapSocial sciences - psychologyArbetstillfredsställelsePrivat sektorOffentlig sektorChefsperspektiväldreomsorgHerzbergs tvåfaktorteoriKasam
Syftet var att kartlägga arbetstillfredsställelsen hos chefer i svensk
äldreomsorg samt undersöka om det fanns några skillnader mellan
chefer i privat och offentlig verksamhet. En rikstäckande
webbenkätundersökning (N=104) genomfördes. Denna genererade
både kvantitativ och kvalitativ data. Cheferna som sammantagen
grupp visar på en förhållandevis hög arbetstillfredsställelse.
Resultatet visade dock att det fanns signifikanta skillnader mellan
privata och offentliga chefer vad gäller arbetstillfredsställelse. En
högre grad av arbetstillfredsställelse kunde utläsas bland cheferna
inom den privata sektorn. Utav totalt nio variabler kopplade till
arbetstillfredsställelse, var det endast tre som inte påvisade
signifikanta skillnader mellan sektorerna. Dessutom var det fyra av
totalt åtta variabler tillhörande hygienfaktorer som uppvisade
signifikant skillnad mellan sektorerna. När det gällde förutsättningar
för att känna arbetstillfredsställelse, uttryckte de flesta vikten av att ha
förtroende från medarbetare och ledning som det mest betydelsefulla.
Eftersom vårt resultat visar på signifikanta skillnader mellan
sektorerna föreslår vi ytterligare forskning för att få mer förståelse för
detta fenomen.
The aim of this study was to measure the job satisfaction of managers
in Swedish elderly care, and examine whether there were any
differences between managers in the private and public sectors. A
nationwide online survey (N=104) was executed. This generated both
quantitative and qualitative data. Managers as an overall group seem
to be relatively satisfied in their job situations. The results however
showed that there were distinct differences between private and public
managers in terms of job satisfaction. A higher degree of job
satisfaction could be seen among managers in the private sector. Of a
total of nine variables related to job satisfaction, only three did not
show significant differences between the sectors. Moreover, four out
of eight variables related to hygiene-factors did show significant
differences between the sectors. Regarding the prerequisites for
experiencing job satisfaction, most of the respondents expressed the
importance of having confidence from employees and management.
Since our results show significant differences between the sectors, we
suggest further research to investigate the area more thoroughly.