Sök:

Centrala faktorer vid affärsmodellering

Serieentreprenörers kognitiva kunskapsstrukturer

Denna studie har syftat till att undersöka serieentreprenörers kognitiva kunskapsstrukturer för att identifiera centrala faktorer vid affärsmodellering. Intervjuer har, med hjälp av intervjutekniken repertory grid, genomförts med tio serieentreprenörer runt om i Norrbotten. I denna studie har serieentreprenörernas affärsmodeller delats upp efter tillväxtgrad för att möjliggöra jämförelser av företag med olika tillväxtgrader. Jämförelserna visar hur serieentreprenörers kognitiva kunskapsstrukturer tar sig uttryck vid affärsmodellering i företag med olika tillväxtgrad. Data från intervjuerna har utmynnat i en medelvärdesanalys, en klusteranalys och en principalkomponentanalys som presenterats och analyserats med inspiration från studiens teoretiska referensram. Studiens resultat har påvisat att relationer till kunder och förändringsförmåga är centrala faktorer i serieentreprenörers affärsmodeller. Faktorer som skiljer sig åt i de olika tillväxtgraderna inkluderar kundens medverkan i affärsmodellen och företagets flexibilitet. Resultatet tyder även på att det finns en skillnad i risktagandet vid de olika tillväxtgraderna, där serieentreprenörerna i företag med hög tillväxt är mer villiga att ta risker.

Författare

Oliver Ek Per Enkvist

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..