Sök:

Callenging Strategic Change in a Multinational Company


Sammanfattning Titel: Challenging Strategic Change in a Multinational Company- A Master Thesis Evaluating the Implementation Process of aNew Corporate Strategy Författare: Malin Kruse, Technology Management och Ekonomprogrammet, LundsUniversitetAnnika Nilsson, Technology Management och Kemiingenjör,Lunds Universitet Handledare: Christer Kedström, Företagsekonomiska institutionen, Ekonomihögskolan i LundJan-Erik Rendahl, Institutionen för Designvetenskaper,Lunds Tekniska HögskolaFredrik Groth, Chef på ABS Group Problem: ABS Group har historiskt sett varit ett produktorienterat industriföretag meddecentraliserade dotterbolag, med varierande strukturer, system och rutiner. Föratt uppnå bättre konkurrensfördelar på den mogna marknaden inom ?wastewatertechnology solutions? har man arbetet fram en mer kundfokuserad strategi. Denkomplexa situationen inom företaget med decentraliserade dotterbolag världenöver komplicerar implementeringen av den nya strategin. Syfte: Det huvudsakliga syftet med examensarbetet är att identifiera faktorer sompåverkar en strategisk förändring i huvudsak men med betoning påomständigheterna inom ABS Group. Vi vill undersöka hur välimplementeringsprocessen har genomförts på ABS Group i form av de anställdasförståelse och acceptans för den nya strategin. Baserat på våra resultat vill vi gerekommendationer till ledningen på ABS Group om hur de ska gå vidare iimplementeringsprocessen. Metod: Uppsatsen är baserad på en kombinerad kvalitativ och kvantitativ studie av sjudotterbolag i fem olika länder; Sverige, USA, Polen, Italien och Tyskland. För attbättre förstå de rådande förutsättningarna i respektive land och hur de påverkarde anställdas förståelse och acceptans har vi utfört en fallstudie på varjedotterbolag. Fallstudierna är baserade på ett frågeformulär som distribuerats tillalla anställda och har kompletterats med intervjuer och observationer. Slutsatser: Det är oerhört svårt att framgångsrikt leda strategiska förändringar. Våraempiriska studier har lärt oss att man måste ta hänsyn till en komplex kontext därindividens känslor, attityder och kunskap har stor inverkan på utfallet. Det krävsen helhetsbild av de rådande förutsättningarna och en förståelse av de system avfaktorer som påverkar förändringsprocessen. Vi anser att de tre faktorerna,företagskultur, nationella kulturer och individens motstånd till förändring, har enstark inverkan på en strategisk förändringsprocess i ett multinationellt företagsom ABS Group. Strukturerade förändringsprocesser som ?step-by-step?metoder kan användas som ett effektivt verktyg i den komplexa situation som enförändringsprocess innebär. I ett multinationellt företag som ABS Group finnsdet stora skillnader mellan de anställda och deras arbetsmetoder. Dessa skillnaderär viktiga att förstå och ta hänsyn till när man kommunicerar en ny vision ochstrategi.

Författare

Malin Kruse Annika Nilsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..