Sök:

CSR som konkurrensstrategi ? En fallstudie av fem textilföretag


Idag har det blivit allt viktigare för företag i västvärlden, som bedriver sin verksamhet inom textilbranschen, att styra sin organisation rätt bland konkurrenterna. Företagen måste kunna leva upp till de lagar, regler och krav som ställs på marknaden, vilket annars kan innebära förödelse för verksamheten och varumärket. Uttrycket det goda företaget introducerades i början på 1990-talet och i samband med begreppet CSR. Att arbeta med CSR är i dagens samhälle helt oundvikligt och flertalet företag väljer att kommunicera sitt sociala ansvar till marknaden, för att kunna konkurrera med hjälp av sitt CSR arbete bör en klar strategi tillämpas.Syftet med denna uppsats är att skapa en förståelse för hur textilföretagen X, Y, Z, Å och Ä ser på sitt CSR arbete som konkurrensstrategi. Vår vision är att öka förståelsen kring begreppet CSR, hur man beroende på företag och bransch applicerar detta i sitt dagliga arbete och kan skapa värde genom att kommunicera detta.Den kvalitativa undersökningen består av fem fallstudier varav två intervjuer utfördes på inredningstextilföretag och tre på konfektionsföretag. Intervjuerna bestod av fem huvudområden som behandlade företagets definition av CSR, hur dem arbetar med CSR, hur dem kommunicerar sitt CSR arbete, företagets konkurrenter samt huruvida dem ser en koppling mellan CSR och lönsamhet.Utifrån vår undersökningsstudie fördes en slutdiskussion där vi kom fram till att CSR är ett väldigt omfattande och känsligt begrepp i textilbranschen och beroende på typen av företag prioriteras de olika aspekterna, etik, miljö och ekonomi olika mycket i den dagliga verksamheten. För att kunna kommunicera sitt samhällsansvar så måste företagen ha en enorm kontroll eftersom det finns många lagar och krav som ska uppfyllas. Om man ej lyckas överträffa dessa, har det till stor del att göra med brist på resurser. På grund av samhällets och myndigheters ifrågasättande till företagens sociala ansvar begränsar detta även hur mycket tid och arbete som företagen vill lägga ner då detta är ett väldigt kostsamt arbetssätt.Utifrån uppsatsens slutsatser bör textilföretagen ta ett beslut huruvida de vill tillämpa ett grundläggande CSR arbete eller om de vill arbeta med ett utvidgat CSR arbete, där det senare innehar kommunikationskrav på ständig förbättring, förnyelse och bemötande av kundens efterfrågan. Beroende på vilken bransch och typ av företags som bedrivs bör man skapa sig en uppfattning om vilken mening begreppet CSR har för företaget, hur mycket tid och energi de är villiga att avsätta, och genom vilken strategi lönsamheten kan finnas.

Författare

Maria Kjelin Emelie Östlund

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institution Handels- och IT- högskolan (HIT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..