Bygglovshandläggning - skillnader och likheter mellan olika kommuner. Fallstudie Örebro och Karlskoga
Building permit administrationÖrebro municipalityKarlskoga municipalityBygglovshandläggningÖrebro kommunKarlskoga kommunBygglov
Bygglov handlar om att väga enskilda intressen mot allmänna intressen i hur vår omvärld skase ut. Tolkningen av hur lagen ska efter levas faller på bygglovshandläggaren, dennes chefoch däröver nämnden. Att handlägga ett bygglov kräver kunskaper i både PBL (plan- ochbygglagen) och BBR (boverkets byggregler), rätt instanser ska kontaktas samt remisser ochgrannhöranden skickas i de fall de behövs. En handläggare måste kunna läsa och tolkalagtexter, kartor och detaljplaner som ibland är av äldre datum och svårtydda.Det här arbetet tar upp hur kommunerna arbetar med bygglovshandläggningen och hurkunderna upplever kommunernas arbete. Vilka uppgifter en bygglovshandläggare utför underen dag undersöks. Det visar sig att arbetet varierar väldigt mycket från dag till dag.Handläggaren måste bemöta frågor och ge relevanta svar som frågeställaren kan förstå ochacceptera. Till sin hjälp har handläggaren flera verktyg som underlättar arbetet så som digitalakartor, ritningar och lagtexter.Det framkom under mina studier att Örebro kommun och Karlskoga kommun använder sig avlean-modeller i sitt arbete för att korta ner handläggningstiderna och få nöjdare kunder.Kommunerna genomför undersökningar för att få en uppfattning om vad som behöverförbättras och vad som redan fungerar tillfredställande.