Sök:

Bygga muskler och varumärke

En kvalitativ studie av varumärkesarbete inom gymbranschen


Gymbranschen i Sverige har det senaste a?rtiondet sett en stor tillva?xt med fler akto?rer som har gett sig in pa? marknaden, vilket har lett till att konkurrensen ha?rdnat betydligt. Denna uppsats underso?ker hur sto?rre gymakto?rer pa? marknaden arbetar med sina varuma?rken fo?r att sa?rskilja sig i konkurrensen. En fallstudie med tre av de ledande gymakto?rerna i Uppsala utfo?rs fo?r att kartla?gga vilken medvetenhet kring varuma?rket som finns, och hur akto?rerna arbetar med att fo?rmedla det. Informationsinsamlingen fo?r studien har skett in i form av intervjuer med studieobjekten och en utomsta?ende expert, samt analysering av akto?rernas marknadsfo?ringsmaterial. En modell har framtagits utifra?n teorier som behandlar olika aspekter av ett varuma?rke, som sedan har legat till grund fo?r analysen av det insamlade materialet. Resultatet indikerar att en medvetenhet om vikten av varuma?rket som konkurrensmedel finns hos akto?rerna, och att de har en bakomliggande tanke med vad varuma?rket fo?rmedlar. Dock uppsta?r en problematik med att forma ett varuma?rke som va?nder sig till hela ma?lgruppen, eftersom samtliga akto?rer stra?var efter att tilltala alla. Detta medfo?r att en genomga?ende tanke med fo?rmedlingen av varuma?rket i vissa fall blir bristfa?llig eller saknas.

Författare

Johan Bartelmess Anna Abrahamsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..