Sök:

Butikschefer och medarbetares upplevelser av interninformation


För företag idag är det av stor betydelse att ha en fungerande interninformation. Syftet med denna studie var att belysa hur butikschefer och medarbetare i ett företag upplevde och definierade sin interninformation samt se hur interninformationen fungerade i nutiden och hur de eftersträvade att den borde fungera i framtiden. Målet var även att belysa vilka informationskanaler som ansågs vara mest informativa och fungerande. Elva intervjuer genomfördes och därefter analyserades data med hjälp av en induktiv tematisk analys. I studien framkom att de intervjuades upplevelse av interninformationen var positiv. Den viktigaste informationskanalen var muntlig information, vilket uppskattades av både butikschefer och medarbetare då denna kanal stimulerade till diskussion och ett möte ansikte mot ansikte som kunde förtydliga informationen. Tidsbrist och avancerade sökvägar kunde dock försvåra inhämtning av information från intranätet. Slutsatserna var att intervjupersonerna upplevde information som något viktigt inom företaget och flera uppgav att den var oerhört viktig för företagets existens.

Författare

Hanna Florin Madeleine Lejonmark

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..