Sök:

Butiklägets påverkan på lönsamhet och omsättning

en fallstudie av butiker i Piteå


Handel är inget nytt fenomen. Däremot har lokalisering av handel och sättet att handla på förändrats över tid. Butikerna kan välja att placera sin verksamhet på olika platser för att uppnå hög lönsamhet och omsättning. I dagens samhälle kan vi på många ställen se byggnader fyllda med affärer inuti: vi kallar dem gallerior. Det finns flera fördelar med att etablera en butik i en galleria jämfört med andra affärslägen. En fördel är att det finns flera olika typer av butiker under ett tak där det går att kombinera shoppingen med att ta en fika med vänner och bekanta. Dessutom kan kunderna lockas till gallerian genom en välplanerad hyresgästmix. Det finns även nackdelar med att etablera sig i en galleria, exempelvis kan hyrorna i en galleria vara betydligt högre jämfört med andra affärslägen. En annan negativ sak kan vara de bestämda öppettiderna som alla butiker i gallerian måste följa. Syftet med vår uppsats är att undersöka om butikernas val av placering har betydelse för omsättningen och lönsamheten. Mer specifikt vill vi med vårt arbete ta reda på om butiker som flyttat från gågatan in i en galleria ökat lönsamheten och omsättningen. För att besvara syftet genomförde vi en fallstudie på fem butiker som uppfyllde kriterierna. Det empiriska materialet samlades in under två dagar genom semistrukturerade intervjuer. För att analysera det insamlade materialet använde vi oss utav två teorier, marknadsmix och klusterteori. Efter att ha intervjuat butiksanställda i fem butiker belägna i Piteås två gallerior har vi kommit fram till följande slutsats: vår teori om att det är bättre för en butiks lönsamhet och omsättning att placera sig i en galleria jämfört med enskilt ute på en gågata stämmer väl överens med de fall vi studerat. Både lönsamheten och omsättningen ökar och till stor del beror det på att handel driver handel, butikerna som ligger i gallerian lockar kunder till varandra genom klustring. Genom att butikerna kompletterar och konkurrerar med varandra får galleriorna en ökad attraktionskraft som leder till att fler kunder besöker galleriorna och de enskilda butikerna. Vår slutsats är till följd därav att samarbete leder till framgång.

Författare

Johanna Hjort Katarina Norenheim

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..