Sök:

Business Process Outsourcing -En studie om dess organisatoriska effekter


Bakgrund och problem: Marknaden för business process outsourcing (BPO) växer i högtakt. BPO ger upphov till långsiktiga konsekvenser för organisationer och innebär storaomstruktureringar hos företag. Valet att outsourca affärsprocesser är ett viktigt beslut dåändrade processer innebär en mängd olika kostnader, både uppenbara och oförutsägbara. Detfinns ett stort missnöje bland företag angående BPO och ett allt större antaloutsourcingkontrakt förnyas inte. De studier som har utförts om outsourcing och BPO har intestuderat den påverkan en organisation utsätts för vid genomförandet av outsourcingprojekteller hur organisationsstrukturer förändrats efter implementeringen av BPO.Kostnadsökningar kan exempelvis uppstå som följd av att en företagsledning inte har tagithänsyn till vilka interna aktiviteter och resurser som krävs vid implementeringen av BPO ochstrukturella förändringar.Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för den komplexitet som kan uppstå vidgenomförandet av BPO och specifikt finans- och redovisningsprocesser. Studien kommer attbelysa denna komplexitet genom följande problemformuleringen:Problemformulering:? Hur kan en organisationsstruktur, som utgörs av samordning, beslutsfattande,organisationsform samt arbets- och ansvarsfördelning, påverkas av genomförandet avBPO av ekonomiprocesser?? Vilka olika typer av faktorer påverkar genomförandet av BPO?Metod: Detta är en kvalitativ studie som vänder sig till ett företag, SKF. Studien ger eninblick i problemområdet både från ett företagslednings och medarbetarperspektiv. Förstudiens ändamål användes semi-strukturerade intervjuer.Resultat och slutsatser: Undersökningens resultat visar att organisationsstrukturellaförändringar har påverkan på hur effektivt BPO-implementeringsprocessen är hos ett företag.Studien stödjer antagandet att det finns sätt att öka effektivitet och förminska kostnaderassocierade med BPO utifrån hur en företagsledning internt hanterar BPO-implementeringen.Dessutom visar studien att det finns faktorer som måste beaktas i beslutet att outsourcaaffärsprocesser utifrån utmaningar som uppstå vid organisatoriska förändringar hos företag.Vidare forskning: Ett förslag för vidare forskning är att följa upp studiens resultat med attutföra ytterligare studier som fokuserar på BPO-utmaningar associerade med organisatoriskaförändringar. Om fler företag studeras kan mer generella slutsatser dras om vilka utmaningaruppkommer vid BPO.

Författare

Katherine Pauly Erica Persson Björklund

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..