Sök:

Budget och/eller Rullande prognoser?


Budgeten har länge kritiserats från olika håll för att budgetprocessen är tid- ochresurskrävande och för att den medför lite mervärde för företag. Dessutom blir budgetensnabbt inaktuell eftersom den inte tar hänsyn till dagens snabba omvärldsförändringar.Trots detta används den idag som ett centralt styr- och uppföljningsverktyg hos mångaföretag runt om i världen. På grund av att budgeten har ifrågasatts har rullande prognosersom ett alternativt styrmedel uppmärksammats mycket. Rullande prognoser ärfördelaktiga när det råder betydande osäkerhet i företagets omgivning och budgetendärför snabbt blir inaktuell. Dock finns det delade meningar om rullande prognoser rollsom styrverktyg. Vissa tycker att rullande prognoser helt borde ersätta budgeten medanandra hävdar att rullande prognoser istället kan fungera som ett komplement till den.Parker Hannifin är ett företag som har gått mot en kombination av budget och rullandeprognoser. Syftet med studien är att skapa förståelse för hur kombinationen rullandeprognoser och budget används i Parker Hannifin idag. Förståelsen används för attanalysera om rullande prognoser är ett alternativ eller kompletterande verktyg till budgetför Parker.Vi tillämpar följande metoder i vår uppsats: hermeneutisk förhållningssätt, kvalitativmetod, abduktiv ansats och som undersökningsmetod har vi använt oss av en fallstudie.Det empiriska materialet baseras på intervjuer.Slutsatserna av studien visar att både budget och rullande prognoser är nödvändiga ochkompletterande verktyg för företagets styrning. Budget och rullande prognoser var ochen för sig ger inte tillräckligt med information men båda tillsammans bildar ett godtagbartstyrsystem för hela verksamheten. Kombinationen av budget och rullande prognos kanförbättras hos Parker genom att koncentrera budgetprocessen till de mest betydelsefullaposterna, utveckla prognosverktyget samt skapa bättre kommunikation med säljbolagen.

Författare

Stella Ödman Sofia Lundgren

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..