Sök:

Bloggen i tidskriftsbranschen

En studie om hur tidskrifter riktade till unga kvinnor använder bloggen på webb och i tryck


Avsikten med denna studie har varit att kartlägga hur tre svenska tidskrifter riktade till unga kvinnor använder bloggen, dels på hemsidan och dels i den tryckta upplagan. Studien har även syftat till att urskilja om det finns ett samarbete mellan dessa medier och hur detta i så fall tar sig uttryck. Vidare har jag med denna studie velat klargöra vilka skillnader och likheter det finns gällande detta användande de tre tidskrifterna emellan och även tydliggöra hur de redaktionellt skrivna bloggarna används.Denna uppsats har således varit avgränsad till tre av de största tidskrifterna riktade till unga kvinnor i Sverige; ELLE, SOLO och VeckoRevyn. Samtliga tre använder bloggar på hemsidan, har en liknande målgrupp och ligger i ungefär samma prisklass.Studiens referensram tar ett avstamp i Public Relations där det tittas närmare på Co-Creational Perspective och Excellence Theory. Eftersom bloggen är en produkt på Internet, ligger fokus sedan på Public Relations på Internet, även kallat e-PR och Online Public Relations. Sist men inte minst presenteras ett antal riktlinjer för hur personer i organisationer bör förhålla sig till sociala medier.För att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar valdes en djupgående kvalitativ ingångspunkt med vissa kvantitativa inslag. Detta i form av en innehållsanalys uppdelad i fyra delar. De fyra delarna berör (1) bloggens plats och utrymme på hemsidan, (2) information om de olika bloggarna på hemsidan, (3) de utvalda (redaktionellt skrivna) bloggarnas innehåll och sätt att referera och slutligen (4) bloggens plats och utrymme i den tryckta upplagan. All denna information synliggjorde i sin tur både skillnader och likheter de tre tidskrifterna emellan och även samarbetet mellan de granskade bloggarna och den tryckta upplagan.Resultaten som framkom visade att de tre tidskrifterna ger bloggarna olika stor uppmärksamhet på hemsidan. Både SOLO och VeckoRevyn ger sina bloggar stor uppmärksamhet på de respektive hemsidorna i jämförelse med ELLE. De redaktionellt skrivna bloggarna används också på olika sätt och referenser till hemsidan och den tryckta upplagan förekommer i varierande grad. Då SOLOs undersökta bloggar är flitiga med att referera till den tryckta upplagan, hamnar både VeckoRevyn och ELLE på efterkälken. Det är även tydligt att bloggarna får olika stor uppmärksamhet och utrymme i den tryckta upplagan. I både SOLO och VeckoRevyn kretsar mycket av innehållet kring både bloggar rent allmänt och bloggarna som finns tillgängliga på hemsidan. I ELLEs fall går det däremot inte att se särskilt mycket information om bloggar i den tryckta upplagan. Samarbetet mellan bloggarna på hemsidan och den tryckta upplagan ser således olika ut tidskrifterna emellan. Ett sådant samarbete är tydligast hos SOLO, där de undersökta bloggarna i relativt stor utsträckning refererar till den tryckta upplagan, och den tryckta upplagan i sin tur refererar tillbaka till bloggarna.

Författare

Linnea Andersson

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Institutionen för informationsteknologi och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..