Sök:

Bloggare som opinionsledare

En kvalitativ studie om unga kvinnors attityder till bloggar


Denna studie belyser hur unga kvinnors attityder och identifikation ser ut till mode- och livsstilsbloggare i Sverige. Bloggar har under det senaste decenniet vuxit och blivit ett stort internetfenomen. Syftet med studien a?r sa?ledes att ta fasta pa? hur bloggla?sarnas blogganva?ndning ser ut samt hur deras fo?rtroende och relation till bloggarna bero?r dem. Detta fo?r att a?ven kunna belysa hur reklamen i bloggarna upplevs av bloggla?sarna. De teorier denna studie utga?r fra?n a?r dels uses and gratification, detta fo?r att fa? ett perspektiv pa? vilka motiv och behov som bloggla?sarna uppfyller vid bloggla?sning. Studien utga?r a?ven fra?n two- step flow model, som klarla?gger hur opinionsledare filtrerar och sprider vidare information fra?n sa?ndare till mottagare/bloggla?sare. Studien a?r empiriskt baserad pa? en semi-strukturerad fokusgruppsintervju med bloggla?sare mellan 16-18 fo?r att na? en djupga?ende fo?rsta?else fo?r respondenternas upplevelser och anva?ndning av bloggen. Studiens resultat visar pa? att en ho?g identifikationsfaktor i fo?rha?llande till personen bakom bloggen bidrar till en sto?rre tillfo?rlitlighet till bloggen samt en ho?gre mottaglighet av reklam i bloggar. 

Författare

Caroline Weihagen Alicia Hellqvist

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/JMK

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..