Blandstaden i Eslöv - Möjligheter och hinder med funktionsintegrering
Fysisk planeringSpatial planning - local planningSpatial planning - urban designSpatial planning - housingBlandstadFunktionsintegreringStationsnära stadsutvecklingStadsförnyelseRiskhanteringFörtätningStadsutglesningZoneringEslöv
Examensarbete tar avstamp i programhandlingen för fördjupningen av
översiktsplanen för Eslöv - öster om järnvägen. Den har blandstaden som
förebild för stadsutveckling för ett stationsnära område som idag består till
merparten av industriverksamheter med en viss blandning av bostadsbebyggelse. I
kontrast mot denna finns en fördjupning för östra Eslöv som pekar ut
bebyggelseexploatering i stadens periferi på god åkermark.
Syftet med examensarbetet är att studera, beskriva och definiera
stadsbyggnadsbegreppet blandstad samt hur den kan gestaltas i den fysiska
miljön. Begreppet sätts i kontrast till funktionsseparering, zonering och
stadsutglesning. En blandning av funktioner innebär konflikter. Därför beskrivs
hur skyddsavstånd och risker kan hanteras om blandstaden är målet. Tågtrafiken
är viktig för Eslöv och pendlingsmöjligheter i regionen är goda. Studier kring
det stationära läget och vad som bidrar till ett ökat kollektivtrafikresande är
därför viktiga. Utifrån dessa ämnen
formuleras en generell blandstadsstrategi som tillämpas i ett
förtätningsförslag i två olika skalor. Ett övergripande förslag pekat ut
förtätningsytor inom dagens tätortsgräns. En mer detaljerad
blandstadsförtätning beskrivs och illustreras i ett
direkt stationsnära läge.
Förslaget innebär funktionsblandning på stadsdels- och kvartersnivå.
Grundtanken är att stadens alla funktioner ska kunna blandas. Förslaget pekar
ut ny bebyggelse som kan förväntas utsättas för störning i sin närmiljö och bör
därför innehålla mindre känslig användning. Utöver det så är den nya
markanvändningen flexibel och styrs inte i detalj då detta kan skapa en låsning
i tid och rum och därmed hindra en framtida ändrad markanvändning. Vidare så
innebär förslaget nya målpunkter och kopplingar samt en tät blandad
bebyggelsestruktur och hög befolkningskoncentration i ett stationsnära läge
vilket indikerar på och möjliggör ett ökat kollektivresande.