Sök:

Bland klickmonster och läsarmagneter

en studie i hur fem svenska nyhetssajter förhåller sig till klickstatistik


Uppsatsens syfte är att undersöka hur närvarande klickstatistik är i det redaktionella arbetet hos fem webbredaktioner och vilken påverkan klickstatistik har på dessa redaktioners nyhetsvärdering. Dessutom är syftet är att undersöka hur journalister ser på sin egen redaktions förhållningssätt till klickstatistik och hur de ser på klickstatistik i allmänhet.De huvudsakliga frågeställningarna som studien utgår ifrån är följande: På vilket sätt används klickstatistik på svenska webbredaktioner idag? Hur påverkar klickstatistik nyhetsvärderingen?  Hur ser de enskilda journalisterna på sina respektive redaktioners förhållningssätt till klickstatistik och hur ser de på fenomenet i allmänhet? Webbredaktionerna som undersökts är dn.se (Dagens Nyheter, gd.se/arbetarbladet.se (Gefle Dagblad/Arbetarbladet), na.se (Nerikes Allehanda), nt.se (Norrköpings Tidningar) samt en anonym redaktion.Metoderna som används i studien är direktobservation och samtalsintervju. Två redaktioner har både observerats och intervjuats medan tre redaktioner enbart intervjuats. Teorin som uppsatsen haft som utgångspunkt är de olika teorierna om nyhetsvärdering. Uppsatsen utgår också från tidigare forskning kring ämnet klickstatistik.Resultatet visar bland annat att klickstatistik används som en indikator på vilka nyheter som fungerar hos publiken samt att den påverkar sättet redaktionerna presenterar sina nyheter på. Resultatet visar också att klickstatistik är en ytterligare variabel att ta hänsyn till när det kommer till nyhetsvärdering, samt att klickstatistik skapar en ständig balansgång mellan vad som är publicistiskt relevant och vad som lockar många läsare.

Författare

Jonathan Grudd Martin Åkerblom

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för kommunikation, medier och it

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..