Bildskapande i förskolan
Pedagogers perspektiv på barns bildskapande
Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers perspektiv på barns bildskapande i förskolan och om bildskapande används som ett medvetet redskap för barns utveckling. Jag har genomfört kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger som arbetar i fyra olika förskolor, varav en är inspirerad av Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet visar att bildskapande används som ett medvetet redskap både som ett lärande i ett annat ämne och som ett estetiskt mål. Vidare visar resultatet att bildskapande är viktigt för barns utveckling, däremot finns det olika tolkningar hos pedagogerna vad gäller fritt skapande och mallanvändning. Pedagogen i Reggio Emilia inspirerad förskola har ett annat utgångsläge än de övriga informanterna eftersom bildskapandet där är central och ingår som en naturlig del i verksamheten. Studien visar att pedagogen har en viktig roll vad gäller barns bildskapande i förskolan, eftersom det är pedagogens förhållningssätt som påverkar innehållet.